سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحول در زندگی
تغییرکوچک ،،، اتفاقات بزرگ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

خاطرات سفر به کربلا...!

قسمت ششم

 

به مسجد کوفه رسیدیم و پس از بازرسی بدنی دقیق به دلیل مسائل امنیتی کشور عراق وارد مسجد کوفه شدیم. مسجد کوفه یکی از مساجد چهارگانه بزرگ جهان است که در این شهر ساخته شده است. این مسجد در 12کیلومتری شمال شهرنجف واقع است. گفته می شود این مسجد ابتدا توسط حضرت آدم (ع) ساخته شده و پس از مسجدالحرام قدیمی ترین مسجد جهان است. در دهه های اول هجری قمری این مسجد توسط سعد بن ابی وقاص بازسازی و سپس توسط علی ابن ابیطالب مرکز مهم برای خلافت درنظر گرفته شد. مقبره برخی از بزرگان و علمای دینی در آنجا قرار دارد. گفته می شود پس از ظهور حضرت مهدی (عج) این مسجد وسعت بسیاری خواهد یافت. نکته جالب اینکه این مسجد یکی از مکان هایی است که شیعیان حتی اگر آنجا مسافر باشند می توانند نماز خود را تمام بخوانند.


حال و هوایی عجیبی داشتم انگار هوای این منطقه با جاهای دیگر دنیا فرق می کرد. به محراب امیرالمومنین (ع) جایی که امام عزیزمان وقتی که درحال سجده بود و بر سر مبارکش ضربت وارد شد رفتم باورم نمیشد این همان جایی باشد که من ایستادم...وای که چه جای مبارکی آمدم... اشک در چشمانم حلقه زده بود و به آن محل خیره شده بودم و تصویر فیلم امام علی(ع) موقعه ضربت خوردن در ذهنم نقش بست. سپس به زیارت سایر مقام های این مسجد عظیم رفتم.

مقام حضرت محمد (ص): که می گویند موقعه ای که آن حضرت از عرش برزمین فرود آمد در این نقطه برروی زمین ایستاد. چه جای مقدسی بود یک لحظه سرم را روی آن سنگ گذاشتم خیلی حس خوبی بهم دست داد وسرمایی ملایم را در مغزم احساس کردم گویی که انرژی خاصی وارد مغزم شده بود وای که چه آرامشی بهم دست داد. 

مقام حضرت جبرئیل (ع): آنجا مکانی است که شب معراج پیامبرگرامی حضرت محمد(ص) از بیت الحرام به مسجدالقصی در حرکت بود،هنگامی که به سرزمین کوفه رسید حضرت جبرئیل به پیامبر فرمود: ای رسول خدا اکنون مقابل مسجد کوفه اید، پیامبر با اجازه خداوند در آنجا دو رکعت نماز گزارد. همچنین امام حسن(ع) در نزدیکی این ستون نماز خواند لذا به مقام امام حسن (ع) نیز معروف است.

سایر مقام های مسجد کوفه :

1-رحبه امیرالمومنین: در پیش مسجد کوفه، جایى که درِ مسجد کوفه جاى داشته، سکویى است که امام على (ع) پیش از نماز یا مواقع دیگر، روى آن مى نشسته و به پرسش‌هاى مردم پاسخ مى‌داده است. بخشى از روایات به این موضوع اشاره دارد.

2-دک? القضاء: مکانى که امام على (ع) در آنجا قضاوت مى‌کرد. در آن موضع، ستون کوتاهى وجود داشته که روى آن این آیه قرآن را نوشته بودند: ((...إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اْلإِحْسانِ...))

3-بیت الطشت: محلى که یکى از معجزات امام على (ع) در آن رخ داده است.

4-مقام حضرت ابراهیم(ع)

5-مقام حضرت آدم(ع)

6-مقام امام زین العابدین(ع)

7-مقام امام صادق(ع)

8-مقام حضرت خضر(ع)

9-جایگاه به گل نشستن کشتی حضرت نوح (ع)

10-شاخص (محل اوقات نماز ظهر و عصر)

 

سپس به زیارت مرقد مطهر مسلم بن عقیل سفیر امام حسین(ع) و مرقد مطهر مختار بن یوسف ثقفی و مرقد هانی بن عروه از یاران مسلم رفتم و دعا و زیارت را بجا آوردم. خدای من، چه مسجد با عظمتی بود این همه مقام و فضیلت یک جا جمع شده بود.

به سمت خانه حضرت علی (ع) رفتم که بدلیل کوچک بودن خانه آن حضرت و تعدد زیاد زائران زیارت آن خانه کاری بس دشوار بود. در خانه امام علی (ع) متکب الحسین (ع) – بیت العائله حضرت – حجره ام البنین(ع) – حجره حضرت زینب (س) و چاه آب منزل حضرت قرار داشت که هر بیننده ای را به فکر فرو می برد. سپس از آنجا خارج شده و به سمت مسجد سهله آماده حرکت شدیم...

 


 


پایان قسمت ششم

ادامه دارد...

 

 

باتشکر و تقدیم احترام

نویسنده: یوسف دیلمی

 


[ پنج شنبه 94/9/26 ] [ 8:30 عصر ] [ یوسف دیلمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

وخدا هرکه خواهد،روزی بی شمار می دهد...!!!
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 260054

نام و نام خانوادگی:

ایمیل:

توضیحات: